шатуни

Маємо великий вибір шатунів на ринку, але ж шо взяти?

схема статті наступна

  • ітак, шо там по параметрах
  • матеріал
  • діаметр вісі
  • тип кріплення зірки
  • логіка збирання
  • вага
  • жорсткість
  • надійність
  • (дівоча) краса
  • взаємодія з різними каретами і каретками
  • мій вибір
  • про шо не сказано
  • xtr 970

ітак, шо там по параметрах

об’ективні

  • матеріал (алю\карбон\тітан і тд)
  • діаметр вісі (22\24, 24\24, DUB, 30\30 і тд)
  • тип кріплення зірки (діректмаунт чи павук)
  • логіка збирання
  • вага

суб`ективні

  • жорсткість
  • надійність
  • краса

інтеграційні

  • взаємодія з різними каретками

інше

  • мій вибір
  • про шо не сказано

очевидно, шо шатуни – важливий компонент. у ієрархії він знаходиться на рівні фреймсету (трошки нижче вілсету)

галімі шатуни можуть всрати реально кльовий вел

так які ж шатуни обрати?

матеріал

як людина, шо має погнуті шатуни SRAM X9 та тріснутий (!!) шатун Leonardi (фото нижче), можу сказать так – або топовий алюміній (який ще не факт шо буде збс), або – карбон

важливий плюс карбону в тому, шо він не може погнутись. маючи цілий (без тріщин, без ремонту і тд) карбошатун можна з максимальною вирогідністю сказать – він рівний

маючи алю шатун можна точна сказать шо він рівний у одному випадку – коли він новий, або коли ти знаеш всю його історію і певен, шо шатун не був у дтп

чому важливо, шоб шатун був рівний? тому що це напряму впливає на здоров’я. повірте, краще витратити зайві 100-150$ на шатуни, аніж на МРТ і оплату лікарів. окрім грошових втрат можна отримати вимушену паузу у катанні.

через це проходив, так шо не жмотіться та купуйте нормальні шатуни!

а, забув, титанові шатуни 🙂

діаметр вісі

теорія каже, що чим більше – тим краще

маю припущення,  30 вал буде або більш легким за 24, або більш жорстким за 24, або і то і то

на діаметр, окрім іншого, впливає матеріал валу – 24 вали це, зазвичай, сталь, тоді як 30 – алю

в раму під 30 вал можна штатно встромить 30 вал та 24 вал

в раму під 24 вал можна штатно встромить 24 вал

звісно, в раму під 24 вал (Press Fit BB86\90\92) можна вставить шатун з 30 віссю, але то таке, пінчерськи проми, податки, смерть, і Mercedes 1-2

тип кріплення зірки

ясен, що діректмаунт – це легше, жорсткіше і розкішніше.

ложка дьогтя в ліжку – деякі виробники мають свої, дивні стандарти. і тоді як на срамовський діректмаунт ціна стартує від 10$, то на S-Works зірка буде коштувать куди дорожче (плюс потрібен зйомник)

до речі, з зірками під павуки схожа з діректмаунт історія – під 104 бцс зірки коштують від 6$, тоді як під деякі інші стандарти ціна буде вищою

логіка збирання

є SRAM, у якого шоб знять чи встановить шатун треба лише ключ на 8/10. це ЗБС.  у дешевої Shimano була така сама схема (як у нових – хз, треба підказка залу)

є виробники, де для зняття шатунів треба стандартні зйомники. наприклад Leonardi, як і Cannondale Hollowgram, знімаються за допомогою зйомника систем під квадрат (і штанги з гайкою)

є виробники, у яких для зняття потрібен (відносно) нестандартний інструмент. приклад – Lightning\S-Works. це – практично завжди мінус. пишу як людина, якій в горах знадобилось перевірити затяжку таких шатунів 🙁

окремо зазначу, шо є дірект-маунт шатуни, на яких потрібен зйомник для зірок. приклад – ті самі Lightning\S-Works. тобто, їм потрібен зйомник для шатуна, зйомник для павука і дорогі зірки. бінго!

а от SRAM молодці – павук\дірект-маунт зірка прикручуються болтами під торкс!

вага

людям, що дивляться лише на вагу у 2020 році, я би написав коментар, але він такий, що порушує етичні і моральні норми, та рекламує контору SIVENO 🙂

в цілому, будь-які топові шатуни без зірок будуть важити у районі 350-450 грам

я на цей параметр дивлюсь, але в останню чергу. наприклад, між шатунами, шо важать 350 грам, але по-дибільному знімаються, та між шатунами, шо знімаються одним шестигранником і мають вагу у 400 грам я, скоріш за все, виберу більш важкі

жорсткість

про жорсткість можу сказать лише те, що, наче, вона відрізняється. як її реально вимірять?

хз, схоже що – ніяк

є ЗБС стаття з вимірюванням жорсткості від Гарбаруків, але вони не міряли латеральну жорсткість

в чатику було бурне обговорення цієї теми. я вважаю, шо важлива не тільки вертикальна (як у тесті), але і латеральна жорсткість (і отут може бути ОК різниця між 24 і 30 валами)

але я гуманітарій, да і чатик зі мною не погодився

також є теорія, шо карбошатуни комфортніші за алюшатуни. ідея та сама, шо і з карбо та алю рамами

надійність

по фото видно, що зламати можна усе

однак, є моделі, шо мають високу вірогідність лажи (карбо Race Face, FSA, Rock Shox Reverb ))) ), і є нецільове використання (мочить на SLX гравіті)

(дівоча) краса

тут кому що. наприклад, мені не подобається, як виглядають Hollowgram та Shimano XT 770

і якщо 770 мені вааще жесть, то старі Deore LX мені дуже подобаються. хоча навряд я хз колись встановлю на корча

пс ви в курсі, шо в них – зйомний павук ?

взаємодія з різними каретами і каретками

про ЗБС тип кареток для прес фіт рам є окрема стаття – тиц

отут починається саме цікаве. і сумне

каретки і стандарти в рамах породили стіки треша, шо з нього без колгоспу живим не вибратись

SRAM GXP 22\24. у Гамбіні у відосах періодично випливає інфа, чому ця система – повна дроч. якщо цікаво – передивіться самі. там справа у тому, шо навантаження не розподіляється рівномірно між підшипниками

Shimano 24\24. схоже, шо це єдиний ЗБС формат. стандартні підшипники (6805), наявність пластикових проставок між віссю і підшипниками – це ЗБС

різні виробники з BB30\PF30 валами на перший погляд виглядають краще інших, але в них є проблема

через певний час на валах з’является вироботка. це – вирок, тому що далі ви будете мати або люфт, або перетягнуті підшипники і низький ресурс (бо тіки так люфт можна прибрати)

до цього призводить те, що

  • алю вал напряму взаємодіє зі сталевим підшипником
  • рама (скоріш за все) має несоосні посадки під чашки каретки
  • провтик з обслуговуванням

пара фоток з барахолок

у нових шатунів місце під пром має анодування, воно чорне

маю б\у системи з 30 алю валом SRAM S2200 (OEM X0), SRAM S9, Leonardi, S-Works – і в усіх вал попердолено. в усіх. тобто – маю або люфтець, або перетягнуту каретку, погане крутіння та вкорочений строк життя підшипників

щодо картинки вище. на момент зняття скріншоту DUB, по суті, не відрізнявся від систем з 30 валом, і мав ті самі мінуси

але зараз у ZTTO з’явилась каретка, яка (віртуально) робить DUB найкращими шатунами!

фішка – у каретці ZTTO між підшипником та валом знаходиться пластикова проставка

звісно, треба каретку купити, подивитись який там підшипник, встановити, і протестувати, як воно працює

мій вибір

я забив на 30 вал. якби в мене був окремий байк чисто під змагання, і я сам був хоч трохан гончий, то можливо я шукав шатуни з 30 валом

а так, як я багато катаю, мене бісять люфти і скрипи і я не дуже люблю перебирати байк – то мій вибір – карбонові шатуни з 24 валом, які не потребують спеціальних зйомників і на які є дешеві зірки

вага без зірок і павука. як для шатунів за 2500 грн – ок

в мене рама з кареткою PF30, тому я буду встановлювати ZTTO PF30sh PF30 to 24mm bottom bracket. підшипники – стандартні 6805

у раму під 24 вісь брав би каретку ZTTO BB 86\90\92 to 24mm bottom bracket

отак виглядає фікс дибільного стандарту GXP. тепер ці шатуни мають вісь 24 мм з обох сторін

зазначу, шо вибір і покупка системи відбулась до того, як виявилось шо DUB – потенційно сама ЗБС система

про шо не сказано

підбір системи під поверметр має зовсім іншу логіку

дослідження кареток ZTTO продовжується. є спостереження, шо підшипники досить просто заходять у чашку. це, потенційно, може бути серйозною проблемою

як на мене, краще байк з шатунами XTR та усім іншим Altus, аніж з Deore по колу

xtr 970

це – найкращі некарбонові шатуни. замість xx1 я би обрав їх, якби не ціна

в мене є 970 шатуни, яким 10+ років, які попадали в дтп (і байк падав на педаль на асфальті), але вони рівні!

тріплові шатуни мають ЗБС чейнлайн для сінгла

ці шатуни – єталон дизайну (звісно, імхо)

єдиний косяк 970-х (те, що потрібен зйомник) фіксится хитрою кастомною гайкою 😉

ps готовий обмінять мої хх1 на 970 в аналогічному стані 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.