Маємо великий вибір шатунів на ринку, але ж шо взяти?
схема статті наступна
- ітак, шо там по параметрах
- матеріал
- діаметр вісі
- тип кріплення зірки
- логіка збирання
- вага
- жорсткість
- надійність
- (дівоча) краса
- взаємодія з різними каретами і каретками
- мій вибір
- про шо не сказано
- xtr 970
ітак, шо там по параметрах
об’ективні
- матеріал (алю\карбон\тітан і тд)
- діаметр вісі (22\24, 24\24, DUB, 30\30 і тд)
- тип кріплення зірки (діректмаунт чи павук)
- логіка збирання
- вага
суб`ективні
- жорсткість
- надійність
- краса
інтеграційні
- взаємодія з різними каретками
інше
- мій вибір
- про шо не сказано
очевидно, шо шатуни – важливий компонент. у ієрархії він знаходиться на рівні фреймсету (трошки нижче вілсету)
галімі шатуни можуть всрати реально кльовий вел
так які ж шатуни обрати?
матеріал
як людина, шо має погнуті шатуни SRAM X9 та тріснутий (!!) шатун Leonardi (фото нижче), можу сказать так – або топовий алюміній (який ще не факт шо буде збс), або – карбон
важливий плюс карбону в тому, шо він не може погнутись. маючи цілий (без тріщин, без ремонту і тд) карбошатун можна з максимальною вирогідністю сказать – він рівний
маючи алю шатун можна точна сказать шо він рівний у одному випадку – коли він новий, або коли ти знаеш всю його історію і певен, шо шатун не був у дтп
чому важливо, шоб шатун був рівний? тому що це напряму впливає на здоров’я. повірте, краще витратити зайві 100-150$ на шатуни, аніж на МРТ і оплату лікарів. окрім грошових втрат можна отримати вимушену паузу у катанні.
через це проходив, так шо не жмотіться та купуйте нормальні шатуни!
а, забув, титанові шатуни 🙂
діаметр вісі
теорія каже, що чим більше – тим краще
маю припущення, 30 вал буде або більш легким за 24, або більш жорстким за 24, або і то і то
на діаметр, окрім іншого, впливає матеріал валу – 24 вали це, зазвичай, сталь, тоді як 30 – алю
в раму під 30 вал можна штатно встромить 30 вал та 24 вал
в раму під 24 вал можна штатно встромить 24 вал
звісно, в раму під 24 вал (Press Fit BB86\90\92) можна вставить шатун з 30 віссю, але то таке, пінчерськи проми, податки, смерть, і Mercedes 1-2
тип кріплення зірки
ясен, що діректмаунт – це легше, жорсткіше і розкішніше.
ложка дьогтя в ліжку – деякі виробники мають свої, дивні стандарти. і тоді як на срамовський діректмаунт ціна стартує від 10$, то на S-Works зірка буде коштувать куди дорожче (плюс потрібен зйомник)
до речі, з зірками під павуки схожа з діректмаунт історія – під 104 бцс зірки коштують від 6$, тоді як під деякі інші стандарти ціна буде вищою
логіка збирання
є SRAM, у якого шоб знять чи встановить шатун треба лише ключ на 8/10. це ЗБС. у дешевої Shimano була така сама схема (як у нових – хз, треба підказка залу)
є виробники, де для зняття шатунів треба стандартні зйомники. наприклад Leonardi, як і Cannondale Hollowgram, знімаються за допомогою зйомника систем під квадрат (і штанги з гайкою)
є виробники, у яких для зняття потрібен (відносно) нестандартний інструмент. приклад – Lightning\S-Works. це – практично завжди мінус. пишу як людина, якій в горах знадобилось перевірити затяжку таких шатунів 🙁
окремо зазначу, шо є дірект-маунт шатуни, на яких потрібен зйомник для зірок. приклад – ті самі Lightning\S-Works. тобто, їм потрібен зйомник для шатуна, зйомник для павука і дорогі зірки. бінго!
а от SRAM молодці – павук\дірект-маунт зірка прикручуються болтами під торкс!
вага
людям, що дивляться лише на вагу у 2020 році, я би написав коментар, але він такий, що порушує етичні і моральні норми, та рекламує контору SIVENO 🙂
в цілому, будь-які топові шатуни без зірок будуть важити у районі 350-450 грам
я на цей параметр дивлюсь, але в останню чергу. наприклад, між шатунами, шо важать 350 грам, але по-дибільному знімаються, та між шатунами, шо знімаються одним шестигранником і мають вагу у 400 грам я, скоріш за все, виберу більш важкі
жорсткість
про жорсткість можу сказать лише те, що, наче, вона відрізняється. як її реально вимірять?
хз, схоже що – ніяк
є ЗБС стаття з вимірюванням жорсткості від Гарбаруків, але вони не міряли латеральну жорсткість
в чатику було бурне обговорення цієї теми. я вважаю, шо важлива не тільки вертикальна (як у тесті), але і латеральна жорсткість (і отут може бути ОК різниця між 24 і 30 валами)
але я гуманітарій, да і чатик зі мною не погодився
також є теорія, шо карбошатуни комфортніші за алюшатуни. ідея та сама, шо і з карбо та алю рамами
надійність
по фото видно, що зламати можна усе
однак, є моделі, шо мають високу вірогідність лажи (карбо Race Face, FSA, Rock Shox Reverb ))) ), і є нецільове використання (мочить на SLX гравіті)
(дівоча) краса
тут кому що. наприклад, мені не подобається, як виглядають Hollowgram та Shimano XT 770
і якщо 770 мені вааще жесть, то старі Deore LX мені дуже подобаються. хоча навряд я хз колись встановлю на корча
пс ви в курсі, шо в них – зйомний павук ?
взаємодія з різними каретами і каретками
про ЗБС тип кареток для прес фіт рам є окрема стаття – тиц
отут починається саме цікаве. і сумне
каретки і стандарти в рамах породили стіки треша, шо з нього без колгоспу живим не вибратись
SRAM GXP 22\24. у Гамбіні у відосах періодично випливає інфа, чому ця система – повна дроч. якщо цікаво – передивіться самі. там справа у тому, шо навантаження не розподіляється рівномірно між підшипниками
Shimano 24\24. схоже, шо це єдиний ЗБС формат. стандартні підшипники (6805), наявність пластикових проставок між віссю і підшипниками – це ЗБС
різні виробники з BB30\PF30 валами на перший погляд виглядають краще інших, але в них є проблема
через певний час на валах з’является вироботка. це – вирок, тому що далі ви будете мати або люфт, або перетягнуті підшипники і низький ресурс (бо тіки так люфт можна прибрати)
до цього призводить те, що
- алю вал напряму взаємодіє зі сталевим підшипником
- рама (скоріш за все) має несоосні посадки під чашки каретки
- провтик з обслуговуванням
пара фоток з барахолок
у нових шатунів місце під пром має анодування, воно чорне
маю б\у системи з 30 алю валом SRAM S2200 (OEM X0), SRAM S9, Leonardi, S-Works – і в усіх вал попердолено. в усіх. тобто – маю або люфтець, або перетягнуту каретку, погане крутіння та вкорочений строк життя підшипників
щодо картинки вище. на момент зняття скріншоту DUB, по суті, не відрізнявся від систем з 30 валом, і мав ті самі мінуси
але зараз у ZTTO з’явилась каретка, яка (віртуально) робить DUB найкращими шатунами!
фішка – у каретці ZTTO між підшипником та валом знаходиться пластикова проставка
звісно, треба каретку купити, подивитись який там підшипник, встановити, і протестувати, як воно працює
мій вибір
я забив на 30 вал. якби в мене був окремий байк чисто під змагання, і я сам був хоч трохан гончий, то можливо я шукав шатуни з 30 валом
а так, як я багато катаю, мене бісять люфти і скрипи і я не дуже люблю перебирати байк – то мій вибір – карбонові шатуни з 24 валом, які не потребують спеціальних зйомників і на які є дешеві зірки
вага без зірок і павука. як для шатунів за 2500 грн – ок
в мене рама з кареткою PF30, тому я буду встановлювати ZTTO PF30sh PF30 to 24mm bottom bracket. підшипники – стандартні 6805
у раму під 24 вісь брав би каретку ZTTO BB 86\90\92 to 24mm bottom bracket
отак виглядає фікс дибільного стандарту GXP. тепер ці шатуни мають вісь 24 мм з обох сторін
зазначу, шо вибір і покупка системи відбулась до того, як виявилось шо DUB – потенційно сама ЗБС система
про шо не сказано
підбір системи під поверметр має зовсім іншу логіку
дослідження кареток ZTTO продовжується. є спостереження, шо підшипники досить просто заходять у чашку. це, потенційно, може бути серйозною проблемою
як на мене, краще байк з шатунами XTR та усім іншим Altus, аніж з Deore по колу
xtr 970
це – найкращі некарбонові шатуни. замість xx1 я би обрав їх, якби не ціна
в мене є 970 шатуни, яким 10+ років, які попадали в дтп (і байк падав на педаль на асфальті), але вони рівні!
тріплові шатуни мають ЗБС чейнлайн для сінгла
ці шатуни – єталон дизайну (звісно, імхо)
єдиний косяк 970-х (те, що потрібен зйомник) фіксится хитрою кастомною гайкою 😉
ps готовий обмінять мої хх1 на 970 в аналогічному стані